Search This Blog

Thursday, August 5, 2010

APAKAH HIDROPONIK?


Hidroponik ialah satu kaedah penanaman sayur-sayuran yang tidak menggunakan tanah.
 
Hidroponik merupakan dua ungkapan Greek ia itu hidro yang berarti air dan phonos bearti kerja. Ia membawa maksud aktiviti pertanian yang dijalankan dengan menggunakan air sebagai medium menggantikan tanah. Teknik ini telah digunakan sejak tamaddun awal sebelum masehi lagi. Taman Tergantung Babyloon antara sistem tanaman secara hidroponik yang masyur diikuti dengan Tamaddun Aztez di Mexico di mana masyarakat Indian menanam secara terapung di permukaan tasik yang cetek atau dapat di katakan sebagai sistem rakit. Marco Polo dalam pengembaraannya mencatatkan bahawa terdapat penduduk di negara China menanam secara hidroponik. Dalam Tamaddun Mesir juga terdapat aktiviti penanaman secara hidroponik dijalankan.
 
Pada 1699, Woodward saintis England telah menjalankan kajian menanam dengan menggunakan air sebagai medium, garam mineral dilarutan kedalam air dengan dimasukkan sedikit tanah. Keputusannya pokok tumbuh dengan baik dan tanah yang dicampur didapati tidak berkurang. Pada 1930an saintis Amerika , Gerice dari Universiti California telah berjaya menanam tomato dengan kaedah hidroponik yang mana tomato tumbuh sehingga 7.5 meter. Perkembangan Teknologi Greenhouse di negara barat telah membantu perkembangan hidroponik, yang mana aktiviti pertanian hidroponik dalam greenhouse dapat dijalankan sepanjang tahun.
 
Pada awal 70an, saintis England Dr. Allen Cooper telah berjaya memperkenalkan teknik NFT yang merupakan sistem hidroponik terbaik. Dalam kaedah ini larutan baja dari tangki hidroponik dialirkan keakar tanaman dalam palung, larutan ini dikembalikan semula kedalam tangki. Teknik ini telah berkembang selaras dengan perkembangan teknologi digital yang mana terdapat operasi sistem ini yang dikawal dengan komputer.
 
KELEBIHAN HIDROPONIK
 
Hidroponik mempunyai banyak kelebihan berbanding dengan bertani secara konvensional. Kelebihan utama ialah kawalan sepenuhnya keatas tanaman. Tumbuhan dapat di tanam dengan kepadatan tinggi dengan kadar penggunaan baja yang lebih kecil kerana baja tidak di larutresap kedalam tanah. Tanaman lebih cepat matang, tanpa kerosakan akibat gangguan cuaca, penggunaan racun makhluk perosak yang minima pasti mengurangkan kos pengeluaran.
Daya pengeluaran amat tinggi berbanding dengan cara kovensional. Sebagai contoh tomato yang ditanam atas tanah mengeluarkan hasil 5 hingga 10 tan seekar setahun berbanding 200 tan jika diusahakan secara hidroponik.

KAEDAH HIDROPONIK
 
Sistem Pengaliran Nutrien
 
Kaedah hidroponik memerlukan perbelanjaan agak rendah jika dibandingkan dengan kaedah biasa bagi mendapatkan alat-alat seperti berikut:
i) Pam air untuk aknarium.
ii) Tempat tanaman (diperbnat daripada paip PVC, dulang plastik dan bahan-bahan lain seperti kayu, papan lapis, tin besi, yang perlu dialas dengan kepingan plastik yang tebal). iii) Tangki untuk larutan nutrien. iv) Tenaga elektrik. v) Pasu plastik kecil (jika perlu).
 
Sistem Takung
 
Bagi sistem takung punca peralatan berikut adalah diperlukan:i) Takung tanaman.
ii) Penutup (diperbuat daripada polisterin, plastik). iii) Pasu plastik kecil (jika perlu).
ANTARA JENIS TANAMAN YANG BOLEH MENGUNAKAN TEKNIK HIDROPONIK

JENIS TANAMAN MENGGUNAKAN KAEDAH HIDROPONIK 
TANAMAN JENIS SAYUR-SAYURAN DAN HERBA
  1. 1.Sawi
  2. 2.Kailan
  3. 3.Bayam hijau
  4. 4.Bayam merah
  5. 5.Salad
  6. 6.Kangkung
  7. 7.Daun kesum
  8. 8.Misai kucing
  9. 9.Taugeh
  10. 10.Daun bawang
  11. 11.Daun Saderi
  12. 12.Kucai
  13. 13.Cekur manis
  14. 14.Pudina
  15. 15.Selasih
  16. TANAMAN JENIS BUAH DAN KEKACANG
  17. 1.Kentang
  18. 2.Tomato
  19. 3.Lobak merah
  20. 4.Lobak putih
  21. 5.Timun
  22. 6.Kacang Bendi
  23. 7.Kobis bunga
  24. 8.Cili
  25. 9.Kacang buncis
  26. 10.Kacang panjang
  27. 11.Terung
  28. 12.Tembikai
  29. 13.Pisang Berangan
  30. 14.Rossele
  31. 15.Kacang botor
  32. 16.Petola
  33. 17.Peria
  34. TANAMAN JENIS HIASAN DAN BUNGA-BUNGAAN
  35. 1.Mawar
  36. 2.Kekwa
  37. 3.Carnation
  38. 4.Puding
  39. 5.Melati
  40. 6.Bunga Lili
  41. 7.Bunga raya

No comments:

Post a Comment